Vi har givet vores Learningbank platform et facelift

Learning & Training, Employee Experience LÆSETID: 6 MIN

Vi har en stor nyhed, vi gerne vil dele med jer: Vores læringsplatform har fået et veltiltrængt facelift!

vi har reduceret antallet af kliks, gjort læringsoplevelsen endnu mere personligt samt optimeret hele mobiloplevelsen. Så platformen er nu meget mere intuitiv, brugervenlig og effektiv at bruge. 

Men det er sådan set ikke vores historie at fortælle. Det er snarere vores nye Product Designer, Signe Roswalls historie. Det har nemlig været hendes opgave at undersøge, teste og finde frem til, hvad der skulle ændres i platformen for at forbedre brugeroplevelsen hos brugerne.

Optimer en platform, som man ikke selv kender 

Hvad skulle facelift-projektet handle om? Hvem er den typiske bruger? Hvilke ændringer skal der til? 

For at kunne svare på spørgsmålene havde jeg både flere dialoger med mine kollegaer og inddragede resultatet fra en brugerundersøgelse, som vi har lavet i udviklings-teamet. Ud fra dette kunne jeg konkludere, at målgruppen er unge, digitale brugere, der tilgår og tager læring primært via mobile enheder.

Det bygger på, at mere end 60% af brugerne er under 30 år, som anvender apps og smart devices til dagligt. Og at de bruger 80% af deres tid på at tage læringsmoduler i 20% af platformen. 

Især det sidste punkt gjorde udslaget for mig. For hvis brugerne bruger størstedelen af deres tid i kun 20% af platformen, så er det der fokusset skal være. Nemlig der, hvor brugerne ser og tager deres læring. 

Det at være en ny medarbejder og så skulle undersøge, hvordan platformen kunne optimeres, når man ikke engang selv helt har styr på den. Det har været en udfordring. Men samtidig har jeg også haft helt friske øjne til at se, hvor brugeroplevelsen har haltet. F.eks. hvad har været forvirrende? Hvad lever ikke op til at være brugervenligt? Eller er der forskel på, om jeg tilgår platformen via mobilen eller en computer?

Så både selve læringsoplevelsen, det personlige touch og mobiloplevelsen er blevet optimeret og forbedret med faceliftet!

Facelift-gif

(Kilde: "Redesigning Learningbank's Learning Platform" af Signe Roswall)

 

Læringsoplevelsen  

Næste gang du logger ind på platformen, vil du opleve en forskel. Det er blevet lettere at navigere rundt i platformen, menuen er blevet minimalistisk og rykket ud til siden. Og din virksomheds identitet træder også mere i kraft vha. de tre nye faste farvetemaer; primær, mørk og lys, som skabes ud fra jeres egne farver.

Der er også sket ændringer på Learning Player-siden, hvor dine læringsforløb er. Siden er blevet re-designet og forbedret, så du nemmere kan danne dig et overblik og læse, hvad det er, der egentligt står på skærmen.

Vi har nemlig både forstørret oversigten og teksten på siden – så du ikke længere behøver at ønske, at dit syn kommer med en indbygget zoom-knap. Det gør sig også gældende, hvis du foretrækker at bruge mobilen. Og dine øjne bliver også glade for den her ændring: Dark Mode. 

Learningbank_Darkmode

Noget andet, som også forbedrer læringsoplevelsen, er den nye og ændret meddelelse, der kommer frem, når du har gennemført et modul. Den belønner dig for at have klaret modulet, og du bliver motiveret til at prøve igen, hvis din score er lav eller du har dumpet modulet. Tonen i meddelelsen er nemlig både opmuntrende og tilgivende - for fejl og nederlag er en vigtig del af det at lære! Og nu kan du også fortsætte direkte med det næste modul med ”Afspil næste”-knappen, ligesom du kender fra Netflix.  

På mobilen

Kender du det, du er godt i gang med at tage et læringsmodul på mobilen, mens du sidder i bussen — måske på vej hjem fra arbejde — da du pludselig opdager, at du skal af NU? Du får hurtigt lukket modulet ned og skynder dig ud af bussen. 

Vi har nu gjort det meget nemmere for dig at fortsætte med træningen, næste gang du har lidt tid til overs. Du behøver nemlig ikke længere at navigere hen til Learning Player-siden. Du kan bare klikke på det dynamiske "Fortsæt hvor du slap"-kort på dashboardet - som vi har designet specielt til mobilen. 

LB_mobiles_transparent

(Kilde: "Redesigning Learningbank's Learning Platform" af Signe Roswall)

Platformen understøtter også touch-funktionen på smartphones. Det vil sige, du nu kan swipe frem og tilbage i Learning Player, når du logger ind fra mobilen. Og vi har husket at lave en pop-up-besked, der informerer om muligheden, hvis du ikke har prøvet at bruge det før.

Personligt touch

På baggrund af mine egne oplevelser med at være ny bruger i platformen, som egentlig mest efterlod mig med et indtryk af, at det hele var generaliseret. Så giver det nye og forbedret dashboard en følelse af at være indbydende, opmuntrende og personlig. Du bliver nu mødt af en personlig velkomst-hilsen, og hvis du prøver at tage et læringsmodul sent om aften, får du besked om at gå tilbage i seng. Undersøgelser viser nemlig, at du lærer meget mere, når du har fået en god nats søvn.

Den nye platform har også meget mere fokus på DIN personlige udvikling. På resultat-siden er der nu både data og diagrammer, der viser, hvor langt du er i læringen, og hvor meget du mangler i alt. Forhåbentligt giver det dig et større overblik og motiverer dig til at tage al den træning, du har fået tildelt - nu hvor du kan se en ende på det hele. 

Vi arbejder også på noget, der vil glæde konkurrencemennesket i dig. Nemlig muligheden for at få strike, når du gennemfører flere læringsmoduler i træk. 

Udover at brugerdelen af platformen har fået lave alle de her fantastiske ændringer, så er de også blevet implementeret i hele administrationen efterfølgende. Og den 1. juli i år gik faceliftet live hos vores kunder. 

LB_Admin_Preview2-1

 

Så glæd dig til at opleve vores nye og forbedret læringsplatform, når du har dit næste læringsforløb!

 

Få inspiration, tips og nyheder omkring digital læring